• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Ústí n.L.: Městský projekt "Ústí4real"

Ústí4Real je městský projekt, který ukazuje Ústí nad Labem tak, jak ho vidí mladí – bez příkras, ale s osobním vztahem. Skrze fotky, videa a příběhy zachycují místa, která pro ně něco znamenají. Je to vizuální deník generace, která město nejen obývá, ale i tvoří jeho atmosféru. Autentické, hravé, někdy drsné – ale vždycky opravdové.
Více info o statutárním městě

Základní informace

Název obce/města/regionu: Ústí nad Labem
Příjmení, jméno: Koníř Marek
Organizace: Statutární město Ústí nad Labem
E-mail:
Telefon: 475271121
Téma: Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace
Atraktivita a vzhled města

Popis a výstupy

Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace?

Cílem projektu bylo propojit žáky a studenty ze tří úrovní škol (základní, střední a vysoké) ve městě Ústí nad Labem tak, aby mohli aktivně přispět k rozvoji města a zároveň posílit vazby těchto mladých lidí k místní komunitě.

Projekt si kladl za cíl posílit vazbu mladých lidí k Ústí nad Labem, aby měli chuť zůstávat ve městě i po studiu – tím, že je více motivuje zapojovat se do jeho života už během školy a zvolit si město jako místo, kde chtějí i nadále žít. Konkrétním úkol bylo například vytvořit atraktivního videoprůvodce po místech ve městě, která mladí lidé ve věku 12–25 let často navštěvují, a prezentovat tento obsah na sociálních sítích, konkrétně na Instagramu, aby se zvýšila viditelnost a atraktivita města pro mladé generace.

Hlavními výstupy byla vytvořená videa, která zmapovala a představila oblíbená místa mladých lidí v Ústí, přičemž videa byla pravidelně publikována na Instagramovém profilu projektu. Tento obsah pomohl ukázat skutečnou, „reálnou“ tvář města z perspektivy mladých, což podpořilo lepší povědomí a zájem o město samotné. Dalším výstupem byla aktivní spolupráce mezi žáky a studenty různých škol, což přineslo i osobní rozvoj účastníků v oblasti komunikace, tvorby obsahu a týmové práce. Zároveň jsme si ověřili, že lze mezi různě zvolenou věkovou, genderovou či etnickou skupinou dobře fungovat.

Průběh realizace spočíval v několika hlavních krocích. Nejprve byla vybrána skupina účastníků: 2 studentů z vysoké školy (jako projektových manažerů), 6 ze střední a 10 žáků základní školy, kteří byli seznámeni s cíli projektu a úkolem. Následovala fáze plánování, kdy společně vybírali místa, která chtějí ve videích představit. Poté proběhly natáčecí dny, během kterých účastníci připravovali a natáčeli videa na vybraných místech. Další krok byl postprodukce a příprava videí pro publikaci na Instagramu, kde zároveň vznikla strategie pravidelné komunikace s publikem. Projekt byl zakončen závěrečnou reflexí a sdílením zkušeností mezi účastníky i širší veřejností.

Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument?

ANO

Strategie rozvoje města

Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )?

ANO

Videa, umísťovaná na instagramový účet Ústí4real .

Začátek aktivity: 01.02.2025

Rozpočet

Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? [tis. Kč] 0
Detailní rozpis: 0

Doporučení a inspirace

Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?

Z realizace projektu Ústí4real lze poskytnout několik užitečných doporučení pro ostatní obce a města, která chtějí podobným způsobem zapojit mladé lidi do rozvoje svého regionu.

Je klíčové vytvořit heterogenní tým složený z mladých lidí různých věkových kategorií a stupňů vzdělání, protože jejich různé pohledy a zkušenosti přinášejí bohatší obsah a zároveň podporují meziskupinovou spolupráci, která je prospěšná jak pro projekt, tak pro účastníky samotné.

Důležitá je otevřená a průběžná komunikace mezi všemi členy týmu a jasné nastavení cílů i očekávání, aby každý věděl, co je jeho úkolem a jaký je přínos celého projektu. Podpora samostatnosti a důvěry v mladé lidi přispívá k jejich větší motivaci a odpovědnosti za výsledky.

Je vhodné projekt zaměřit na reálná témata, která mladé lidi skutečně zajímají, a využít moderní platformy a formáty, jako jsou sociální sítě a videa, aby byl obsah co nejvíce atraktivní a dostupný pro cílovou skupinu. Flexibilita v plánování a ochota přizpůsobit se aktuálním potřebám týmu a okolnostem je rovněž zásadní, protože umožňuje reagovat na případné nečekané situace bez narušení celého průběhu.

Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace

Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?

Propojuje mladé lidi z různých věkových kategorií a školních úrovní, podporuje meziskupinovou spolupráci.

Zaměřuje se na reálná témata a místa, která mladí skutečně zajímají, zvyšuje jejich angažovanost.

Využívá moderní a atraktivní formáty, například videa a sociální sítě, k oslovení cílové skupiny.

Podporuje rozvoj praktických dovedností účastníků, jako jsou projektový management, tvorba obsahu, komunikace a týmová práce.

Flexibilita a otevřená komunikace umožňují efektivní řešení nečekaných situací a zvýšení motivace.

Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?

Menší skupina účastníků může omezit rozmanitost názorů a dopad na širší komunitu.

Vyžaduje značnou koordinaci a časovou náročnost pro plánování a realizaci. Pouze však pro dané šéfy skupin.

Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? Leadership vysokoškoláků, který teď začínáme podporovat díky novému předmětu na vysoké škole.

Monitorování a evaluace

Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? Ano, bylo vyhodnocováno množství shlédnutých videí.
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat?

ANO, byl přeformulován předmět na vysoké škole, v rámci něhož měli studenti možnost pracovat na projektu celý zimní i letní semestr.

Rádi bychom navázali partnerství s bankou kvůli možným finančním nákladům na projekty.

Také počítáme s rozšířením do všech škol ve městě a již nyní spolupracují s městem na jeho propagaci.

Média, propagace

Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? Informace na webu města, FB a Instagramu.

Aktéři

Název: Statutární město Ústí nad Labem
IČO nebo jiný registrační údaj: 00081531
Adresa: Velká Hradební 2336, 40100  Ústí nad Labem
Web: https://www.usti.cz/cz/

Další aktéři

Název:Inovační centrum Ústeckého kraje

Název:

Univerzita Jana Evangelisty Purkyně

Název:

Základní škola Hlavní 193, p.o.

Název:

Ochodní akademie a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ústí nad Labem
Detailně zpracované dobré praxe

Ústí n.L.

/ další dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe z tématu